Historyczna i bieżąca analiza finansów przedsiębiorstwa jako recepta na optymalizację kosztów

Każdy przedsiębiorca dąży do optymalizacji kosztów, a jednym z pierwszych obszarów poszukiwania redukcji wydatków zazwyczaj są podatki. Wielu właścicieli małych i dużych firm dokonuje np. zakupu nowego sprzętu w leasing, w celu zawyżenia kosztów przedsiębiorstwa i przez to zmniejszenia wysokości podatku dochodowego. Jednak takie doraźne działania nie są jedynym, ani na pewno najskuteczniejszym sposobem systematycznej optymalizacji kosztów.

Rzetelnie prowadzona analiza finansowa jest nie tylko drogą optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim zabezpieczeniem przed utratą racjonalności gospodarczej – tłumaczy ekspert Business Mind. Ciągłe monitorowanie finansów przedsiębiorstwa w kontekście zmieniających się regulacji prawnych i niezwykle dynamicznego rozwoju rynku to warunek konieczny dla podejmowania dalszych rozsądnych decyzji finansowych.

Czym jest analiza ekonomiczna

Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa polega na dokładnym zbadaniu każdego z elementów procesów gospodarczych firmy, ustaleniu ich wzajemnych relacji przyczynowo-skutkowych oraz identyfikacja tych zdarzeń, które wpływają na powstawanie odchyleń stanu rzeczywistego względem wcześniejszych założeń. Dokładna i wnikliwa analiza działalności gospodarczej umożliwia wyeliminowanie wszystkich najmniejszych błędów w procesach, które prowadzą do uciekania pieniędzy z firmy. Najważniejszym elementem analizy ekonomicznej jest analiza finansów.

Analiza finansowa przedsiębiorstwa

Analiza finansowa jest jednocześnie najstarszym działem całej analizy ekonomicznej, zaś w swoich metodach sięga po rozwiązania wypracowane przez wiele dyscyplin – od ekonomii po marketing. Obecnie analiza finansów traktowana jest jako nieodłączna część rachunkowości i można powiedzieć, że stanowi jej warstwę interpretacyjną – mówi specjalista Business Mind.

Cele analizy finansowej

Pełna analiza finansów, która pozwala na wyciągnięcie jednoznacznych wniosków to taka, która bada finanse firmy nie tylko pod kątem zgodności z planem na dany okres, ale również w stosunku do ubiegłych lat oraz równoczesnych działań i wyników konkurencji. Efektem takiej analizy jest nie tylko stwierdzenie stanu realizacji założonych planów, lecz także wyznaczenie dalszego kierunku działalności przedsiębiorstwa.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*