Co można wliczyć do kosztów firmy

Nikt z nas nie lubi płacić podatków. W związku z tym, robimy wszystko, by do Urzędu Skarbowego odprowadzać jak najmniej pieniędzy. Doskonale widać to na przykładzie osób, prowadzących działalność gospodarczą. Starają się oni robić wszystko, by kwota od której podatek jest naliczany, była jak najniższa, co przekłada się na „daninę” do US. Sposobem na obniżenie tego dochodu, są koszty uzyskania przychodu. Im są one wyższe, tym i nasz dochód jest niższy. Na całe szczęście, obowiązujące w naszym kraju prawo podatkowe, daje osobom prowadzącym działalność gospodarczą, spore możliwości w tym względzie, tylko nie każdy wie, jak te możliwości wykorzystać.

Co to są koszty uzyskania przychodów

Kosztem uzyskania przychodów, jest każdy wydatek, który jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej i który służy uzyskaniu przychodu lub też służy zachowaniu jego źródła. W związku z tym, jeżeli chcemy by jakiś wydatek był zaliczony do kosztów, musimy udowodnić, że wymienione wyżej kryteria spełnia. Aby udowodnić nasz wydatek, musimy gromadzić faktury, rachunki, bilety, opłaty za przejazd autostradą itp. Są też wydatki, które można zaliczyć do kosztów, bez dokumentów, które potwierdzą wydatek. Doskonałym przykładem mogą być wyjazdy służbowe, które można rozliczać na podstawie tzw. diet.

Co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki, związane z czynszem i mediami. Jeżeli wynajmujemy dla swojej firmy lokale – wystarczy że będziemy mieli faktury czy rachunki które pokażą ile za to płacimy. Natomiast jeżeli działalność gospodarcza prowadzona jest w mieszkaniu właściciela firmy, w koszty można zaliczyć tylko część takowych wydatków.

Innym niezmiernie popularnym kosztem w każdej firmie, jest koszt zakupu sprzętu elektronicznego i sprzętu do wyposażenia biura. Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą, musi mieć do swojej dyspozycji komputer, drukarkę, kserokopiarkę, skaner itp. Podobnie wygląda sprawa jeśli chodzi o biurka, fotele, meble do biura itp. Czasami trzeba udowodnić, że kupiony sprzęt, np. aparat fotograficzny czy kanapa, jest do prowadzenia działalności niezbędny i służy do prowadzenia firmy. Jednakże w większości przypadków nie ma z tym problemów.

Dosyć istotną grupą kosztów w każdej firmie są usługi. Albowiem większość z firm, korzysta od czasu do czasu z usług zewnętrznych firm, za które przecież trzeba zapłacić. Chodzi tu o usługi związane np. z księgowością, marketingiem, transportem itp. Jeżeli będziemy mieli rachunki czy faktury, które pozwolą udowodnić, że korzystaliśmy z usług firm zewnętrznych, to jak najbardziej możemy wliczyć je do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Nie można też zapomnieć o wliczeniu do kosztów prowadzenia firmy tych wydatków, które związane są z samochodami, którymi właściciel firmy się porusza. Jeżeli pojazd jest wliczony do majątku trwałego firmy, można rozliczać wszystkie koszty z nim związane. W pozostałych przypadkach, można rozliczyć tylko część kosztów, wyliczonych na podstawie tzw kilometrówki.

Jak widać, jest wiele kosztów, które mogą obniżyć nasz dochód i płacone podatki. Ważne tylko, aby wszelkie koszty wyliczać w sposób uczciwy, aby nie było później kłopotów z Urzędem Skarbowym, który zakwestionuje część kosztów, co sprawi, że możemy mieć później spore problemy prawne i finansowe.

About Bartek

Pasjonat inwestowania i wszelkiego co związane z finansami. Interesuje się tego typu rzeczami od najmłodszych lat, dzięki czemu wypracował swoje własne metody oszczędzania, inwestowania i zarabiania. More Posts

1 Comment on Co można wliczyć do kosztów firmy

  1. Przydatne informacje 🙂 Dzięki wielkie 😀

Leave a comment

Your email address will not be published.


*